I mange virksomheder og hos mange marketingfolk ser vi en misforståelse om, at SEO primært handler om at skabe trafik til en hjemmeside. Men det er ikke hele sandheden. SEO handler dybest set om at øge virksomhedens profit. I dette indlæg vil jeg forklare, hvorfor det er vigtigt at investere i SEO, og hvordan det kan transformere din virksomheds indtjening.

Undervurdering af SEO

En af de største udfordringer, som SEO-industrien står over for, er den markante mangel på investeringer. Oftest ser vi, at SEO-budgetter er 90% lavere end budgetterne for betalt søgning (PPC). Det er komplet vanvid. Alt, hvad det gør, er at føre til ineffektiv SEO. Omkostningerne ved SEO er peanuts i forhold til den profit, det kan generere.

PPC kontra SEO

PPC skal altid være tændt. Du kan ikke slukke for det, ellers forsvinder dine leads. I modsætning til PPC, kan du med SEO opbygge en vedvarende tilstedeværelse i organiske søgeresultater, som ikke forsvinder, når du stopper med at betale.

Hvordan tjener du penge på SEO?

Der er hovedsageligt to måder, hvorpå de fleste brands kan tjene penge på SEO.

  1. Du rangerer for dine køberintentioner og kategorirelaterede søgeforespørgsler (de fleste af dem betaler du Google for at vises for).
  2. Du genererer trafik, konverterer dem til en e-mail-liste og konverterer dem derefter til købere/opbygger mental tilgængelighed gennem regelmæssig kommunikation.

SEO virker for begge muligheder. Det fungerer på køberrejsen, fordi flere mennesker klikker på de organiske lister, og ligeledes betaler du ikke for klik. Den anden mulighed er bestemt sværere og kræver højkvalitets forfattere. De fleste på din e-mail-liste er ikke på markedet for at købe. Men som de siger, er pengene i listen.

Investering i SEO

Der er absolut ingen grund til en svag investering i SEO. Fordi din PPC burde generere store overskud. Det er sandt, at SEO er konkurrencedygtigt. Store virksomheder, der rangerer organisk, bruger en formue på SEO. De fleste er så profitable, at de har råd til både PPC og SEO.

Men mange slukker for deres betalt søgning, fordi det øger overskuddet yderligere. Markedsføring har brug for en radikal rystelse for sin konstante underinvestering i SEO. Den profit, det kan tilføje til din virksomhed, er forbløffende. Men det kræver en ordentlig investering. Det er tid til at revurdere din tilgang til SEO og se det som den vigtige investering i din virksomheds fremtidige succes, som det i virkeligheden er.