Der er ikke nogen tvivl, når det kommer til SEO, så er teksterne den aller vigtigste faktor for at blive fundet på Google, skabe en masse trafik og ultimativt sælge sine produkter eller ydelser.

Derfor er SEO tekster også meget eftertragtet og er teksterne de gode nok, så kan de altså få succes med både at rangere, skabe trafik og sælge.

Men hvad er priserne på SEO tekster og hvad skal man have i tankerne inden man køber tekster til sin hjemmeside.

Det er det vi vil forsøge at dække i dette indlæg.

Disse overvejelser skal du gøre dig inden du køber SEO tekster

Det med at købe SEO tekster er lidt ligesom at købe biler.

Man kan ikke bare oplyse en pris, fordi det kommer an på mange ting, hvad en SEO optimeret tekst kommer til at koste.

Derfor har vi samlet nogle ting, du skal overveje inden du sætter dig for at købe tekstforfattere til lave dine SEO tekster.

Antal ord

Det første man skal have gjort sig klart er, hvor mange ord en tekst skal have. Længden af teksten har både en klar indflydelse på dine SEO resultater, men også på prisen.

De fleste tekstforfattere tager i dag priser per. ord, og derfor er det vigtigt at du har styr på hvor mange ord, teksten skal have, så du nemmere kan budgettere med en pris.

Hvis du ikke har styr på dette, så kan det være svært for både dig og en potentiel tekstforfatter at finde ud af, hvilken pris din tekst skal have.

Søgeordets konkurrence

Det næste du skal have styr på er, hvor stor konkurrence der er omkring de søgeord eller søgetermer du ønsker at dine tekster skal optimeres til. Der findes tre niveauer af konkurrence når det kommer til SEO søgninger:

Tekstforfatterens erfaring

Det er ikke alle der kan skrive gode SEO optimeret tekster, derfor er det vildt vigtigt at du har styr på, hvilken erfaring tekstforfatteren har med dette. En tekstforfatter som har skrevet mange optimeringsvenlige tekster, vil typisk have en bedre forståelse for, hvordan man bruger de forskellige metoder til at optimere sin tekst.

Altså, simple ting som at bruge de rette headings til de rette sektioner, highlight vigtige nøgleord med fed og bruge relateret entities til at give søgemaskinen mere kontekst, bliver tit overset at tekstforfattere med mindre SEO erfaring.

Men erfaring betyder ofte også, dyrere tekster. Dog ville dette punkt være en god idé at gå efter erfaring, fremfor pris.

Type af tekster

Selve typen teksten, som du gerne vil have lavet, spiller en stor rolle for den endelig pris på din tekst.

Grunden til dette skyldes at der er stor forskel på, om du skal have lavet produkttekster, kategoritekster, landingssidetekster, forsidetekster, linkbuilding tekster, blogtekster, nyhedsartikler med flere.

Du skal derfor sørge for at gøre det klart for dig selv og en eventuel tekstforfatter, hvilke type- eller typer af SEO tekster du ønsker at få lavet.

Kompleksitet i de ønskede tekster

En anden faktor der har stor indflydelse på prisen på teksterne er, hvor komplekse de ønskede tekster er. Hvis du for eksempel ønsker at få lavet en produktbeskrivelse af et produkt som er meget kompleks, så vil det typisk koste dig mere end en tekst om et meget simpelt produkt.

Den simple grund til dette er, at der ofte ville blive brugt en del tid på research. Du kan naturligvis forsøge at finde SEO tekstforfattere, der også ved noget om dit felt, men grundet deres ekspertise, vil de også være en del dyrere.

Så kompleksiteten af det emne der skal skrives om er en afgørende faktor for prisen, men i samme omgang, skal du også have i tankerne, hvor meget research om din virksomhed og produkt, der skal til for at skrive en tekst, der lever op til den ønskede kvalitet.

Du skal derfor have styr på, hvor kompleks din tekst skal være og graden af research, det kræver at fange din virksomheds identitet. Dette vil både gøre det lettere for dig selv at budgettere med en pris, men også for den potentielle tekstforfatter.

Leveringstiden

Det er ikke alle som har lige meget travlt eller behov for at få deres tekster lavet med det samme. Oftest vil det være en god idé at få de første tekster på din hjemmeside lavet, så du kan få en masse trafik og dermed også salg, hvilket er det hele handler om i sidste ende.

Typisk kan der være en højere pris at betale, hvis din deadline er kort. Du skal jo tænke på at tekstforfatterende, muligvis har andre opgaver, og derfor skal skubbe opgaver for at få dine tekster leveret først. Det kan i nogen tilfælde, betyde en forhøjet pris.

Men i nogle tilfælde kan det være en god idé at vente med at få skrevet teksterne på din hjemmeside, særligt hvis du kun har et begrænset budget. Fordi en del tekstforfattere, kan i nogle perioder, sidde uden at have en opgave, og derfor være mere tilbøjelig, til at skrive dine teksterne til en billigere pris.

Derfor er dette en overvejelse man skal gøre sig inden man kontakter en tekstforfatter.

Skal det være et bureau, en freelancer, eller en tekstforfatter in-house?

Det er ikke alle der har råd eller behov for at have deres egne tekstforfattere in-house. Det kan både være dyrt og tage tid at finde den rette tekstforfatter.

I nogle tilfælde ville det være en god idé at bruge et tekstforfattersbureau eller en freelancer, da du ofte vil have adgang til flere forskellige tekstforfattere med forskellige kompetencer, som på denne måde kan skrive de helt optimale tekster til din hjemmeside.

Derudover, er det heller ikke sikkert, at du har tekster nok, til at beskæftige en in-house SEO tekstforfatter.

Dog, skal du også være opmærksom på, at hvis du løbende har mange tekster, der skal skrives, kan være en fordel at have din tekstforfatter in-house. Bureauer og freelancers, vil i længden blive en stor omkostning for dig og kan også udskifte deres egne tekstforfattere, hvilket kan betyde fald i kvalitet.

Du skal derfor overveje om du vil gøre det in-house eller outsource.

Ønsker du at betale per. ord eller på projekt basis?

Måden du afregner med en tekstforfatter, kan have en betydning for, hvilken pris du betaler.

Det er ikke alle tekstforfattere der tager en pris per. ord, og der findes også en del tekstforfattere der tager et fast beløb for et helt projekt. Dertil skal der også nævnes, at nogle tekstforfattere tager en timepris.

En fordel ved at få det lavet på projekt basis, er typisk at man ikke skal have styr på hvor mange ord, teksten skal have, men derimod hvor mange tekster, der skal laves i alt. Dette kan gøre det lettere for dig og tekstforfatteren, særligt hvis du gerne vil have længere tekster.

Men en ulempe er typisk at prisen kan være lidt dyrere end hvis du betaler for teksterne på ordbasis.

Ved en hurtig Google søgning, kan du se, at prisen per. ord varierer fra 0,25 kr. til 5 kr. per ord.

Vores tekster bliver som udgangspunkt afregnet på projekt basis, så, eksempelvis, 60 kr. for en linkbuilding tekst med 400-600 ord.

Altså, 60 kr. uanset om teksten er 401 eller 599 ord.

Men at betale SEO tekster på projekt basis, kræver ofte at man indgår en dialog med tekstforfatteren. Det er ikke noget de typisk skilter med på deres hjemmeside.

Typiske SEO tekst priser

Nu er vi kommet til det punkt, som du nok har ventet på, ikke?

Hvad er prisen på SEO tekster?

Prisen for en SEO tekst er typisk 500-800 kr. for 1000 ord.

Lad mig fortælle dig, hvordan jeg kom til det tal.

Jeg valgte at jeg vil have en tekst på 1000 ord. Grunden til at jeg valgte 1000 ord, skyldes, at jeg kunne se, at det var det gennemsnitlige antal ord mine konkurrenter have på Google, så derfor vil jeg ikke gå under og risikere ikke at rangere, og heller ikke gå crazy og spilde penge på ekstra ord.

Jeg gik efter en søgeord der havde en mellem konkurrence på sig i SERP (Search Engine Rank Page), hvilket betyder at teksten skal være af nogenlunde høj kvalitet, for at kunne rangere.

Jeg valgte en tekstforfatter med 3 års erfaring og havde dokumenteret resultater fra nogenlunde samme niche.

Det skulle være en blog post omkring et rimelig generisk emne, som de fleste kender det. Hvilket betyder at der ikke skal bruges særlig lang tid på research.

Leveringstiden havde jeg bare sat til maks 30 dage.

Jeg valgte en freelancer, fordi det bare skal være få antal tekster, som passer en del bedre til freelancers.

Jeg bad om at få en projektpris.

Derefter kontaktede jeg 18 forskellige tekstforfattere og priserne på deres SEO tekster lå mellem 500-800 kr.

Som tidligere nævn, så fandt jeg frem til at den gennemsnitlige pris. Per ord, for SEO tekster ligger mellem 0,25-5 kr. per tekst.

Konklusion

Det er altså ikke ligegyldigt, hvordan du vælger at få lavet din tekst. Der er mange ting du skal have overvejet inden du sætter dig for at få den lavet.

Noget af det vigtigste er, at du husker på at det ikke kun handler om at få lavet en tekst. Teksten skal også optimeres til de søgeord eller søgetermer du ønsker, for at den kan have en effekt på din hjemmeside og virksomhed.

Det er dog ikke nødvendigvis en dyr investering, og det kan give dig meget mere salg og trafik på din hjemmeside, end hvis du ikke laver teksterne eller bruger ineffektive tekster.

Men igen så er det vigtigt at pointere, at prisen virkelig varierer alt efter ovenstående kriterier.

Heldigvis er vores linkbuilding tekst priser ganske overskuelige. Fordi, vi har gjort det nemt for både dig og os, at budgettere med pris.

Vi tager nemlig en fast pris for vores linkbuilding tekster, det eneste der er variable, er antallet af ord.

Send os gerne en mail, hvis du ønsker at høre mere.