Søgemaskinemarkedsføring kan virke overvældende, men når man forstår, hvad der sker, er det overraskende simpelt at forstå. I dette indlæg vil jeg præsentere en dybdegående sammenligning af betalt søgning (PPC) og søgemaskineoptimering (SEO), og hvorfor sidstnævnte ofte er den mest effektive strategi.

Trin 1: Udløseren til søgning

Alt starter med en udløser til søgning, enten interne eller eksterne udløsere. Dette er, hvor efterspørgselsgenerering og brandmarkedsføring viser deres styrke.

Trin 2: Søgemaskinerne

Vi går derefter til søgemaskiner, hvor vi dynamisk bliver præsenteret for resultater. De organiske placeringer ændrer sig, men er generelt mere stabile. Annoncerne ændrer sig afhængigt af bud og budgetter.

Trin 3: Udforskning af søgeresultater

Afhængigt af søgningen klikker vi på websteder, der fanger vores opmærksomhed, vi ser på de spørgsmål, andre også stiller, og læser svarene. Men vi ved, at langt de fleste klik går til de organiske placeringer.

Trin 4: Evaluering af muligheder

Vi evaluerer derefter vores muligheder baseret på den information og de virksomheder, vi er blevet præsenteret for. Dette er, hvor vi indsnævrer vores valg.

Trin 5: Købet

Hvis du har gjort dit arbejde godt nok, vil personen søge direkte efter din virksomhed, fordi de kender dit brandnavn. Men for mange går de tilbage til søgemaskinerne igen, bruger en købsintentionssøgning og vælger et af de brands, de har overvejet. Vi ved også, at en potentiel kunde i sidste øjeblik kunne ændre mening og vælge et tilfældigt brand, de ikke tidligere har overvejet.

PPC vs. SEO

PPC når langt færre mennesker, fordi folk ignorerer linkplaceringerne og går til de organiske placeringer. Det betyder, at enhver virksomhed, der er rangeret organisk, bliver udsat for flere kunder.

Mange brands har dobbelte lister på organisk og betalt søgning. Men når et køb sker, vil du allerede være i overvejelsesvinduet. Så, hvis du har et betalt søgningslink, ville de have købt fra dig alligevel. I bund og grund mister du profit på salg.

Men virkeligheden af PPC vs SEO handler alt om volumen. Når en udløser forårsager en søgning, vil du have, at din virksomhed vises for så mange ‘udløste’ søgere som muligt. Organisk søgning øger markant antallet af søgere, du bliver eksponeret for.

Konklusion

Over tid stagnerer og falder PPC-resultaterne, selvom ROI kan være højere. Du er i færre forbrugerevalueringer og vinder mindre forretning end dine organiske konkurrenter. Virksomheder vokser gennem organisk søgning. Virksomheder vokser gennem SEO.