Har du også set indlæg, der hævder, at longtail-nøgleord er vejen frem for virksomhedsvækst? Jeg har i den forgangne uge set ikke mindre end fire indlæg, der hylder denne SEO-strategi, alle fra ejere af SEO-bureauer. Men er longtail-nøgleord virkelig vejen frem? Dette indlæg vil gå i dybden med, hvorfor det måske ikke er tilfældet.

Hvad er longtail SEO, og hvorfor er det problematisk?

Longtail-søgning er ofte domænet for lavautoritet og lavaspirationelle websteder. Ved definition er en longtail-søgning en meget specifik, længere søgeforespørgsel. Lad os tage et eksempel fra vin/diætindustrien: ‘Hvor mange kalorier er der i en flaske rødvin’. Ifølge Ahrefs får denne søgning 2700 søgninger om måneden og er en lav-nøgleordsvanskelighed søgefrase. På papiret kunne det give mening at målrette denne sætning. Men der er et stort problem: det fremhævede snippet svarer på dette.

De fleste longtail-søgninger kan nemt besvares af et fremhævet snippet. Og hvis det kan let besvares af et fremhævet snippet, vil Googles SGE betjene det (når det er lanceret). Så det er højst sandsynligt, at meget få af disse websteder genererer nogen meningsfuld trafik fra dette søgeudtryk.

Hvad betyder det for din SEO-strategi?

SEO (for brands) er en måde at vinde EKSTRA forretning på. Det er den hele pointe. Trafik er en forfængelighedsmetrik. Det, der virkelig betyder noget for virksomheder, er overskud. Ny forretning kommer KUN, når en person er på markedet for at købe de varer og tjenester, du tilbyder. Og når de kommer ind på det marked, hvis du har gjort din markedsføring korrekt, skulle du være let at huske og let at finde.

Lad os tage et praktisk eksempel: Lad os sige, at du er en DTC-vinsælger. En perfekt legitim indholdstaktik ville være at oprette en videnhub om vin. Dette er hvad Virgin Wines gjorde og genererede 41.300 månedlige besøgende. Dette er, hvad jeg kalder et indholdsprodukt.

Nu kan du promovere dette produkt via sociale medier annoncer og PPC. Det rangerer for over 11.000 nøgleord. Og disse er folk, der aktivt leder efter information om vin. Informationsvidenskaben bag dette er ret stærk. Dette er en plet af information, der får læseren til at gå fra artikel til artikel. På samme tid bliver de eksponeret for deres brandnavn, tilbud og brandaktiver.

Tog dette indhold tid at lave? Uden tvivl. Men har det en logisk forretningsformål? Ja. Målretter det mennesker, der sandsynligvis er på markedet for at købe? Ja.

SEO-industriens besættelse af trafik og rangeringer er kun nyttig for dem, der ønsker at tjene indkomst fra annonceplads. Meningsfuld trafik for brands er en helt anden boldgade. Og det kræver, at SEO’er tænker anderledes. At tænke kommercielt. Det handler ikke om halen. Søgemaskinebrugere bevæger sig op og ned i hele kroppen. Ofte flere gange, før de foretager et køb. Det handler om at være let at huske og let at finde. Og det er det, du bygger din SEO omkring. Ikke søgevolumen. Ikke lette af ranking.