Kan et Google patent fortælle os noget om, hvordan Google muligvis vægter og score nøgleord på vores websider?
Det er netop det, jeg vil forsøge at finde ud af, ved at dykke ned i følgende Google patent “Query-independent entity importance in books“
Faktisk kan det vigtigste fra patentet opsummeres således:
“TF-IDF-scoring vil således nedvægte individuelle match af ordet “New York.” Hvis hyppigheden af ordets forekomst i en bog er særlig høj, vil det blive vægtet højt og øge sandsynligheden for, at bogen matcher til forespørgslen “Ney Work”. Men ikke alle nøgleord er lige.”
“For eksempel, har mange forlag kontorer i New York, og derfor indeholder adresserne på copyright-sider i bøger ofte adresser i New York. “
“Sådanne tilfælde har ikke særlig høj betydning for at afgøre, om en bog matcher en forespørgsel for New York. Men omtaler af New York i en bogs titel, i kapiteltitler eller i andre fremtrædende sektioner i bogen, og eller dens metainformation tillægges større vægt, og dermed bestemmelse af en bogs relevans for en brugers forespørgsel.”
Hvad er TD-IDF?
TD-IDF er en forkortelse for “Term Frequency-Inverse Document Frequency”.
Det er en metode til at vurdere, hvor vigtigt et bestemt ord er for et dokument – eller i vores tilfælde, for en given søgeforespørgsel.
Det gør den ved at tage højde for, hvor ofte et ord optræder i et dokument, sammenlignet med hvor ofte det optræder i alle de andre dokumenter, der indgår i søgningen.
Jo højere TD-IDF-værdi et ord har, desto mere relevant er det for det pågældende dokument. Og det er netop dette, der er interessant for os, når vi snakker SEO.
For jo højere TD-IDF-værdi et ord har, desto større er sandsynligheden for, at det vil rangere højt i søgeresultaterne.
Du kan lege med et gratis værktøj her: https://remykarem.github.io/tfidf-demo/
Hvorfor moderne SEO er meget mere end bare antallet af ord
Selvom TD-IDF utvivlsomt stadig er en bærende måde at udregne et ord prominans i en tekst, så er det ligeså meget ordet relevans til hele teksten og emnet der bliver skrevet der er vigtigt.
Altså, hvor relevant er teksten til emnet, som maskinen mener teksten handler om, samt hvor relevant er det nøgleord til det emne og den tekst. Altså vi får flere en én vægning.
Vi har skrevet lidt om, hvordan Google muligt vægter relevans mellem sider og nøgleord i et andet indlæg.
Og med kommende algoritme opdateringer som MUM, så bliver det endnu vigtigere at have styr på det basale. Fordi selvom MUM kommer til at ændre på mange ting, når det kommer til fremtidens søgemaskiner, så vil Google utvilvtsomt trække tekst fra sider der ikke har emne – og nøgleordsrelevans, relevante og autoritære links, samt dårlige brugeroplevelser.
Derfor betyder det også, at ovenstående patent er vigtigt at kende til og dykke ned i.
Hvad har bøger med SEO at gøre?
Nu kan det være du spørger. Ja, ja. Det hele lyder jo fint, men patentet er jo baseret på bøger. Hvad har det med hjemmesider og SEO at gøre?
Det korte svar er. Alt.
Fordi, bøger, ligesom med hjemmesider, er typisk struktureret på en bestemt måde.
Vi kender nok alle den typiske “SEO best-practise” at man skal have en titel, H1, undersektioner i form af H2-H4’er osv. Dette kommer netop for samme tankegang som ved ovenstående patent.
Uden disse “semantiske HTML” elementer, så vil det være svært for maskinen at definere vigtigheden af enkel nøgleord.

Du kan selv prøve at eksperimentere med dette. Lav to blogindlæg på mellem 300-500 ord. Den eneste skal skrive med sektioner af cirka 100 ord, uden brug af titel, headings eller andre former for formatering.
Det andet blogindlæg, skal laves med relevant titel, headings, fed tekst til at highlighte vigtige ord osv.
Vent 2-4 uger og se hvilke forespørgsler de to indlæg bliver ranket på ved at tjekke din Google Search Console for de to blog indlæg.
Er det også de nøgleord du havde i tankerne de skulle ranke for?
Hvad kan du gøre for at rangere på de rigtige søgeord?
Først og fremmest skal vi lige have in mente, at ovenstående patent er “gammelt”. Der er kommet en del nyere metoder at defiinere søgeord på, her tænker jeg med NLP (Natural Language Processing).
Men grundprincipperne er de samme. Brug din titel og headings til at fortælle Google, hvilke ord du gerne vil findes på.
Dog, vil du ofte se, at Google faktisk ranker dig på semantisk relateret ord og fraser, hvilket er her machine learning og NLP kommer i spil.
Så, hvordan kan du sikre dig at Google faktisk rangere dine sider, på de ord du ønsker at blive fundet på?
Kontekst, kontekst, kontekst.
Lad os sige, at du gerne vil rangere på ordet “hundemad”.
Du skal forsøge at indkludere ordet i din titel og H1. H2 mm. er det ikke nødvendigt at lave en direkte ord-match på.
Her skal du i stedet holde dig til den kontekst, du gerne vil have Google skal rangere dig på ift. relateret søgeord.
Konkret eksempel kan være at bruge ord som “foder”, “kost”, “tørfoder”, “føde”, “ernæring” osv.
Det vigtige er at du holder dig inde for samme kontekst, så din relevans score af emnet som helhed, forbliver høj.
Prikken over i’et, links
Du kan og skal gøre alt for at Google elsker dit indhold, men mange gange er det ikke nok. Derfor kan du som en yderligere forstærkning af, at fortælle Google, hvad du gerne vil ranke på, bygge links med relevante ord og termer til din side.
Start med dine interne links.
Et godt tip er at bruge disse Google search operators, “intext” og “site”.

På denne måde kan du hurtigt søge efter steder på dit site, hvor de ord, du gerne vil have din nye side skal findes på, allerede er nemt på dit site. Du skal derefter lave et kontekstuelt relevant intern link til din nye side, fra dine eksisterende sider.
På den måde, giver du et stærkt signal til Google om, at her kan man finde svaret på givene ord.
Sidst og ikke mindst, vil du meget kraftigt anbefale Google om at lade deres brugere finde din side, ved at have andre sider linke til dig. Så backlinks fra relevante sider, med relevante tekster, med relevante ankertekster.
Igen…
Lad nu vær med kun at fokusere på dit “hovedsøgeord”, husk nu at lave ankertekster med de relateret ord. Dette gælder iørigt også for dine ankertekster på dine interne links.
Det har vi lært om vigtigheden af placering af dine nøgleord
Nu har vi lært lidt om TD-IDF. Og hvordan man kan arbejde med sektionering af din tekst ift. søgeord.
Det vigtige at pointere er at alt skal flyde sammen i en naturlig og kontekstuel måde, ellers falder kvaitetensscoren på dine tekster og du vil ikke kunne nyde godt, at viden fra dette indlæg.
Husk at du outsource dine link tekster hos os til meget billige penge og at vores tekster naturligvis følger Googles retningslinjer og patenter.