Er du som mange andre, der konstant bliver spurgt om værdien af søgemaskineoptimering (SEO)? Hvis ja, så fortsæt med at læse. I dette indlæg vil jeg gå i dybden med, hvorfor SEO er så væsentligt for moderne virksomheder, og hvordan det kan hjælpe med at øge din virksomheds synlighed og indtjening.

Hvad er SEO, og hvorfor er det vigtigt?

SEO handler om at fange flere købere. Lige nu sidder der en potentiel kunde og søger på Google efter en service eller et produkt, som du tilbyder – for eksempel en boligforsikring. Deres valg vil blive baseret på en bred vifte af faktorer, som de sandsynligvis ikke vil være i stand til at rationalisere efterfølgende. Men det er yderst svært for dem at købe fra din virksomhed, medmindre du rangerer online for det, de søger efter. SEO sørger for, at din virksomhed er på den digitale hylde, når køberne leder efter dine produkter eller tjenester.

Hvordan kan SEO hjælpe med brand markedsføring?

Målet med din brandmarkedsføring er, at når en potentiel kunde er klar til at købe, skriver de enten dit navn direkte ind i søgefeltet, eller de ser dit brand, når de søger igen, husker det, klikker på dig og vælger dig. Din brandmarkedsføring øger sandsynligheden for, at de genkender dig, når de er klar til at købe.

Hvad er informationssøgning, og hvorfor er det vigtigt?

Informationssøgning er en del af brandmarkedsføringen. Ideen er, at når en person begynder at søge i en kategori, for eksempel ‘bedste løbesko’, rangerer dit website højt, du uddanner dem, og de forlader siden. Google kalder dette for det “rodede midterfelt” af søgning. Hvis dette sker inden for en kort nok tidsramme, vil de, når de er klar til at købe, se dit websted, huske det, klikke og købe fra dig.

Hvordan kan din virksomhed blive set online?

Der er kun tre måder, hvorpå dette kan ske online:

Alle ovenstående muligheder har omkostninger forbundet med sig, enten det er at betale Google, hyre et agentur eller betale gebyrer. De fleste starter med at betale for Google og betale gebyrer for at blive opført. Men på et vist niveau vil din vækst stagnere, og du har nået din maksimale vækst gennem disse muligheder.

Hvad er forretningscasen for SEO?

Forretningscasen for SEO handler om øget profit. Fordi vi ved, at flere mennesker klikker på organiske lister end betalte. Desuden, da du ikke betaler for disse klik, tjener du mere profit pr. salg. Forskning fra Google har vist, at når en køber er klar til at købe, er de i stor grad uafklarede omkring, hvem de skal købe fra; de kan blive påvirket i sidste sekund i søgeresultaterne. Dit mål som virksomhed er at påvirke eller skubbe lidt flere købere i dag end i går. Gør det, og du vil se vækst. Og når du først rangerer, kan du træffe et valg om at slukke for din betalte søgning.

Hvad er ROI for SEO?

At spørge om SEO’s afkast på investeringer (ROI) er den forkerte fremgangsmåde. Hvis du for eksempel bruger 5.000 kr. om måneden på SEO og bruger 30.000 kr. om måneden på betalt søgning (PPC), beder du reelt set 60,000 kr. om at løse et 360,000 kr. (om året) problem. Dette giver ingen mening, når de fleste PPC-kampagner rapporterer høje afkast på annonceudgifter (ROAS). At rangere organisk for købersøgning er en logisk proces for at øge overskuddet. Men du kan ikke sammenligne det med betalt søgning, fordi du for at opnå den ekstra profit skal investere. Og det er netop det, SEO handler om – en investering i din virksomheds fremtidige vækst og succes.